mandag 26. april 2010

Nå har en ny uke begynt, og denne jenta er tilbake på jobb. Alle barna i barnehagen leker i sandkassa og jeg tørker snørr til den store gullmedaljen...meg selv inkludert:) Hele gjengen - både store og små - er forkjølet og det hostes og nyses om hverandre. I dag våknet jeg stemmeløs, men det har utover dagen gått over til å bli en rusten røst i whiskeystil. I morgen venter nye krumspring i barnas verden, og man kan glede seg over livets små øyeblikk.

I går hadde kjæresteparet fri hele dagen, og vi bestemte oss for å prøve fiskelykken i Glomma. Utstyrt med stang og snøre vandret vi ut i den dype skogen før vi kom fram til Glomma -Østerdalens lovende fiskeelv. Adam er selverklært fiskesjef, og han fikk derfor oppgaven å finne dagens vinnersluk for sin kjære fru. Jeg var en smule skeptisk til valget, og ble vel ikke mer optimistisk da første kast endte i sluktap.

Adam smilte oppgitt til meg, og han tenkte nok i sitt stille sinn at dette kunne bli en kostbar sluksommer. Det fine er at han alltid er snill og grei, sjelden sint og aldri brei, og det ble derfor en ny sluk på stanga like etter den fatale hendelsen. Jeg bestemte meg for å vise fisken hvordan den biter over en fristende sluk, og dette skulle vise seg å bli redningen for dagens middag:)

"Mamma" Marit ringte meg midt i fiskeseansen, og mens vi diskuterte heklede 17. mai rosetter og andre lappekunster bestemte ørreten seg for å bite på Adams velsmakende sluk. Jeg ble med ett lurt inn i fiskeentusiamens store dragsug, og da den 1/2 kilos oppdrettsørreten smilte fra strandkanten visste jeg at magen ikke ville gå sulten til sengs denne kvelden:)

Forhåpningene om en egen fiskebragd ble skyhøye, og da det plutselig rykket i stanga skjønte jeg at årets første fisk var blitt lurt inn i mitt fiskeeventyr. Adam ropte at jeg skulle holde stangen høyt, men jeg er liten og stangen min vil aldri komme til himmelen uansett hvor høyt oppe jeg holder den. Fisken kom seilende inn til land, og jeg kjente blodet bruse i kroppen...gleden var enorm og jeg fikk en forsmak på sommerens fiskegleder. Det skal sies at denne fisken var en ekte fisk, ingen oppdrettsfisk hos lille, søte trønder nei!

Dagens fangst ble to fine 1/2 kilos ørreter, og vi var begge fornøyd med dagens matauk. Disse fiskene endte ikke sine dager på en fiskehandlerdisk, men i ei stor panne i "The White House". Adam fikk en fantastisk start på nattens arbeidsøkt, og jeg kunne legge meg mett og glad til sinns. Tusen takk for en fantastisk start på årets fiskesesong mitt lille univers.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjerne forkynn din opplevelse hvis du liker, misliker eller rett og slett kjeder deg;)